Til 2024 Menu
Livet I Den Nye Pagt 27
af Rick Joyner

Det første krav, der fører til koinonia , er at være Kristus-centreret og ikke menneskecentreret. Vi tror måske, at koinonia er, hvad vi har med andre troende, hvilket er sandt. Imidlertid, er det dog ikke egentlig muligt, hvis ikke Herren selv er midt i vores forhold til andre, og hovedformålet for dem.

En faktor, der fører til koinonia, den ultimative form for fællesskab med andre og med Gud, er, når vores hjerter begynder at brænde som kong Davids, for at Herren har et sted at bo. Det er hjertet, der sandsynligvis vil frembringe det, han virkelig ønsker at dvæle i, ikke bare velsigne eller lejlighedsvis besøg. Gud leder efter fællesskab, og det samme gør mennesket, og det ultimative fællesskab, vi kan have, er med Herren. Dette fællesskab er menneskets oprindelige søgen.

Nogle af Jesu bedste venner var Lazarus, Martha og Maria fra Betania. Efter at Herren havde oprejst Lazarus fra de døde, syntes han bare at hænge ud med dem i flere dage. Dette var nogle af hans sidste dage på jorden, men i stedet for at bruge denne tid til at undervise og træne dem, der ville være hans fremtidige ledere, nød han snarere selskabet med sine venner, som måske havde ringe strategisk betydning. Hvorfor? Betania kunne oversættes til "et hjem af venlighed". Er det ikke dybest set, hvad han har kaldt sin kirke til at være? Dette handler ikke kun om gode gerninger, men det handler om en atmosfære. Ægte venlighed kan kun være rodfæstet i kærlighed, og i sidste ende kun i Guds kærlighed.

Herren gjorde hver enkelt af os unikke, så det bør forventes, at vi hver især ville have et unikt syn på dette.

Enhed ved at tilpasse sig og følge dominerende normer, er fra helvede, ikke himlen. Vi kan let skelne hans lære og hans lederskab ved deres evne til at tolerere debat eller udfordringer med ynde og visdom. Den guddommelige skrift, Bibelen, er et vidnesbyrd om dette. Hvordan han tolererer menneskers egensindighed og fortsætter med at elske os, vil sandsynligvis være et af de store vidundere i evigheden. Hvis han har tolereret menneskeheden så meget, hvor meget mere skulle hans ledere så tolerere udfordringer eller debat? Det er en afspejling af den mangfoldighed, han satte gennem hele sin skabelse.

Som moraverne erklærede om enhed: "Med hensyn til det grundlæggende, skal vi have enhed. Med alle andre lære skal der være frihed, og i alle ting skal vi have næstekærlighed." Denne mentalitet gjorde det muligt for moraverne at have betydelig indflydelse i næsten alle større åndelige lejre i deres tid. De gjorde ikke dette ved at gå på kompromis med deres overbevisninger eller visioner, men behandlede dem fra hver gruppe med respekt, hvilket gjorde dem i de andre grupper mere åbne over for dem.

En årsag til de mange splittelser blandt kristne er, at vi forsøger at blive enige om for meget. Israel var kun forpligtet til at være i enhed om to ting: tilbedelse og krigsførelse. De skulle tilbede Jehova, og hvis nogen af stammerne blev angrebet, skulle alle de andre mobilisere sig for at forsvare deres brødre. Hvordan kunne en sådan beslutning i dag ændre Kristi legeme? Sådant kunne kun ske, hvis der var en stærk hengivenhed for kristne til at respektere og være åbne over for forskelligheder i stedet for at have en standard til at afvise dem, hvilket er en afspejling af usikkerhed mere end tro.

Dette betyder ikke, at vi nogensinde skal gå på kompromis med vores overbevisning, men da vi ved, at vi alle ser delvist og kender delvist, visdommen dikterer at vi forbliver åbne over for dem, der kan have et andet syn end vi har. Deres forskelle er måske ikke i konflikt med det, vi ser, men kan tilføje dele, som vi endnu ikke ser.

Hvis Herren har gjort hvert snefnug unikt, selv hvert blad på hvert træ, hvorfor er den kirke, der formodes at være den mest repræsentative for ham, så kedeligt ensartet? Gud skabte hele menneskeheden i sit billede, og det kræver al mangfoldigheden i alle stammer, nationer og kulturer for at repræsentere alle aspekter af ham.

Til 28
OP